Gurkmeja i kapsel eller pulver - Ekologiskt och som juice

Gurkmeja används mot inflammationer i leder, muskler och andra organ. Man har också i olika studier sett ett lyckat resultat hos de som äter gurkmeja och försöker gå ner i vikt eftersom inflammationer hämmar fettförbränningen i kroppen.

Gurkmeja heter Curcuma longa på latin och ingår i familjen ingefära-växter. Det är en flerårig ört som innehåller polyfenolen curcumin vilket ger gurkmeja dess gula färg. Växten härstammar från Asien och odlas främst i Kina, Indien och på ön Java.

GURKMEJA ÄR STARKT ANTIINFLAMMATORISK

Curcumin är känt för sina antiinflammatoriska egenskaper och förmågan att stödja läkning av inflammationen i kroppen. Ihållande inflammation är ett kännetecken för de flesta kroniska sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, artrit, psoriasis och inflammation i mage/tarm. Studier har också visat att gurkmeja lindrar smärta 3 gånger bättre än aspirin vid inflammation, smärta och värk i muskler och leder.

GURKMEJA OCH VIKTNEDGÅNG

Forskning som publicerades i European Journal of Nutrition visar att curcumin kan vara användbar vid behandling och förebyggande av fetma-relaterade sjukdomar. Anledningen är att curcumin har förmågan att motverka insulinresistens, högt blodsocker, onormalt höga nivåer av blodfetter och andra inflammatoriska symptom som är förknippade med fetma och metaboliska sjukdomar.

Inflammationer hämmar även fettförbränningen och gör att kroppen försöker hålla kvar fettet som skydd. Här har curcumin visat sig minska inflammationen i fettcellerna vilket underlättar viktnedgång och fettförbränning.

Andra studier visar att curcumin kan reglera bildandet av nya fettceller och då minska produktionen av leptin i fettcellerna. Detta är ett ämne producerar överviktiga personer alldeles för mycket på grund av deras stora fettdepåer.

Som andra starka kryddor har gurkmeja även en termogen effekt, vilket betyder att curcumin kan bidra till ökad värmeomsättning. Detta innebär en ökad förbränning av fettsyror för att underhålla kroppens temperatur.

GURKMEJA VID LEDVÄRK

Inom folkmedicinen har gurkmeja använts flitigt vid inflammatoriska åkommor. Det finns de studier som visar att curcumin kan minska inflammation i lederna och därmed användas för att reducera problemen vid artrit och reumatisk värk. Curcumin är en hämmare av COX-2 enzymet som förhindrar neuropatisk smärta.

TYP 2-DIABETES

Intag av Curcumin i gurkmeja kan förhindra utvecklingen av typ 2-diabetes genom att minska insulinresistensen och den inflammatoriska reaktion som orsakar fetma.

ALZHEIMERS SJUKDOM

Att curcumin i gurkmeja kan hämma att betaamyloid ansamlas i hjärnan hos patienter med Alzheimers har bevisats genom forskning. Det finns även det som indikerar att curcumin kan bryta ner existerande plack och därmed förebygga sjukdomen. En antydning om att gurkmeja kan fungera medicinskt vid Alzheimers är att antalet människor som får alzheimer i Indien är betydligt lägre än i västvärlden.

HUR MYCKET GURKMEJA SKA MAN ÄTA

Doser på 200 mg har visat ge resultat vid ledvärk. För att få en mer läkande och starkare antiinflammatorisk effekt rekommenderas 1000 mg till 2000 mg per dag. Genom att inta gurkmeja med lite svartpeppar (piperin) ökar upptaget av curcumin med upp till 2000 procent.

Produkter

Handla

Information