Beställning

Beställer du endast varor med lagerstatus ”Finns i lager” skickas din order direkt. Orders med en kombination av lagervaror och beställningsvaror Observera att om du beställer flera produkter med olika långa leveranstider så avvaktar vi med att skicka din order till beställningen är komplett, dvs om en produkt har leveranstid 1-2 dagar och en annan har leveranstid 3-5 veckor kommer vi vänta till den sista produkten åter är i lager innan vi skickar din kompletta order.

Om du önskar få hem den första produkten inom 1-2 arbetsdagar rekommenderar vi att du delar upp din order och gör två separata beställningar.

Frakt

Fraktavgiften inom Sverige är från 69 kr
Fraktfritt över 699 kr
Tillägg för skrymmande produkter - se total fraktpris i kassan

Leverans

1. När ditt paket har kommit fram och är klart att hämtas på din DHL SERVICE POINT skickas en avisering till dig via sms, e-post eller brevavi, med paketets sändningsnummer och information om på vilken DHL SERVICE POINT du kan hämta ditt paket.

2. Du kan se var angiven DHL SERVICE POINT ligger genom att gå in på Hitta SERVICE POINT

3. Kom ihåg att ta med ditt sändningsnummer som du får i ett mail från adressen booking@apport.net vilket inte skickas ut förrän DHL har hämtat försändelsen hos oss samt legitimation när du ska hämta ut paketet.

OBS!
Om du inte fått en "Leveransavisering" via mail med ditt tiosiffriga "sändningsnummer" bör du kontrollera så att mailet inte hamnat i Skräppostmappen i din epost-tjänst.

Skulle angivet SMS-nummer vara felaktigt eller om mottagaren inte hämtar försändelsen efter att påminnelse SMS och påmminelse brev har skickats , går paketet i retur. Paketet ligger kvar hos utlämningsstället i 14 dagar

Tänk också på att leveransaviseringen inte kommer från oss utan från adressen "info@timotejandersen.se och har följande text i ämnesraden "Leveransavisering från TIMOTEJ&ANDERSEN"

Har du valt att hämta ditt paket i en paketautomat kan det vara så att DHL automatiskt lämnar ditt paket hos ett bemannat ombud istället.

Detta beror antingen på att det är fullt i automaten eller att ditt paket är för stor för att få plats i automatens fack.

Om detta ställer till problem för dig råder vi dig att istället välja ett bemannat ombud direkt vid beställning.

Leverans vid storhelger
Tänk på att vid storhelger som innan jul eller vid Black Friday tillexempel kan ditt paket hamna på annat uthämtningställe än där du brukar hämta ditt paket eller som du valde vid beställningen. Detta beror då på att just ditt uthämtningställe har fullt och inte kan ta emot fler paket.

DHL leverera då ditt paket till närmsta ombud som har plats. Detta görs för att du ska få ditt paket så fort som möjligt och är dessvärre inget som vi i nuläget kan påverka.

Stora paketvolymer vid storhelger kan också medföra längre leveranstider än normalt så var ute i god tid när du beställer

Spårning

Under refens kan du skriva ditt för och efternamn och sök, därefter väljer du stad. Om du har fått ditt sändningsnummer fyller du i det i rätt ruta.

Om du har fått sändningsnummer och har ytterligare frågor kan du alltid ringa direkt till DHL och få svar tel: 0771-345 345. Ni kan också söka efter er sändning via denna länk >>

Reklamationsanmälan för skadat gods

Kundregistrering

Registreringen gör du när du lagt varor i kundkorgen, därefter väljer du "Till Kassa" då kommer du till sidan där du fyller i dina personppgifter och därmed blir registrerad som kund.

Tänk också på att om du lagt varor i kundkorgen men avbrutit köpet kan det hända att dina uppgifter ligger kvar i vårt register. Detta gör att du kan få ett felmeddelande som säger att dina uppgifter redan finns.

Om detta händer ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.

Fel i publicering

Fel i publicering eller andra förekommande media. Vi reserverar oss för prisjusteringar (ex. förändrade priser från våra leverantörer och valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som tryckts eller skrivits felaktigt på webbplatsen. Slutförsäljning hos våra lverantörer kan vid enstaka tillfälle påverka leveranstiden. Vi ansvarar ej för eventuella förseningar orsakade av fraktbolaget. Vi ansvarar ej för eventuell upphovsrätt till bild och text.

Övrigt
Det är våra villkor och priser vid ditt beställningstillfälle som gäller. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/prisfel på denna hemsida. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vissa varor.

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor utan att meddela först.

Betalning

Vi använder Klarna när ni handlar av vår webbshop. Tel till klarna 08-12012010
Går även bra att swisha till oss. Uppge ert order nr vid betalning. Swisha på 123 135 2715

 

Hämta i butik eller vårt lager

Du betalar i vår butik när du hämtar dina varor hos oss på Södergatan 74, 274 34 Skurup . Vi kontaktar dig när vi har just dina varor hemma.

Vi håller din vara i max 3 vardagar, från dagens datum. Därefter annulleras din order om du inte hör av dig.

Beställningsvaror som annulleras eller ej hämtas ut och som redan är beställda från vår leverantör tar vi ut en avgift på 20% av varuvärdet vid avbeställning. vilket faktureras. Fakturaavgift 50 kr tillkommer

När är mina varor klara för avhämntning?
Vid lagervara får du meddelande inom 24 timmar på att dina varor är klara för avhämtning. Du kommer att ta emot ett mail eller ett sms när du varor är klara för avhämtning.

Vid beställningsvara får du meddelande så snart varan har kommit in i lager.

När ska jag senast hämta ut mina varor?
Vi reserverar dina varor upp till 3 dagar inom butikens öppettider från att vi har har meddelat dig att din order är klar för avhämtning.

Byte & återköp

Övrigt

Slutförsäljning: Vi reserverar oss för att varor kan ta slut och i vissa fall bara finns i ett begränsat antal.

Övrigt
- Det är våra villkor och priser vid ditt beställningstillfälle som gäller
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/prisfel på denna hemsida
- Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vissa varor
- Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor utan att meddela först


Ej utlöst gods: Där beställning gjorts och leverans ej lösts ut debiteras en avgift på 395 kr, för frakt tur och retur. Samt administrativa kostnader för lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, värdeminskning. Faktura sänds från vårt inkassobolag. Vid återköp - betalar kunden alltid frakten. Ny faktura på frakt samt kostnader till kund efterdebiteras med samma belopp som ursprungsfakturan.

Önskar du få paketet återsänt till dig blir det en debiteringskostnad för frakten som vi en gång har sänt till dig som vi har fått betala på 69 kr, samt frakten retur ner till oss dvs. 69 kr . Det vill säga att det blir en total extra kostnad på 138 kr.

SKRYMMANDE GODS- Debiteras verkligt frakt tur och retur för ej utlöst gods

Tänk på: Vid ångerköp och paketet redan är sänt till dig, att det blir alltid billigast att lösa ut paketet och sända det tillbaka till oss istället för att låta paketet gå i retur. Då slipper du de 395 kr i extra kostnad.

Annulering

Önskar du annullera din order - så får du alltid en bekräftelse via mail inom 24 timmar när vi läst mailet eller mottagit annulleringen per telefon. Skulle du INTE få någon bekräftelse så RING OSS.

VIKTIGT att tänka på: Skulle du annullera din order inom 3 dagar från det att du har lagt din beställning s&˚ MÅSTE du ringa oss för att få en bekräftelse så du kan säkerställa att din order hinner avbeställas innan leverans. I annat fall har vi ingen möjlighet att annullera din order så snabbt.

Har vi redan hunnit skicka din order gäller följande: Tänk på att det är alltid är billigast för dig att hämta ut paketet och sända det i retur till oss i stället för att låta det gå tillbaka. se Ej uthämtat gods.

OBS! Returer som skickas in utan returnota accepteras ej.

Då vi använder oss av faktureringsbolag så är det viktigt för dig att tänka på, att om vi redan har kört iväg faktura på din order- nödgas vi ta ut en kostnad för redan gjorda fakturor samt kreditfaktura. Har vi inte hunnit göra något med din order blir det inte naturligtvis inga kostnader, då vi själva inte har fått lägga ut några avgifter. Avgiften kan vara mellan 80 kr -140 kr. Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa oss.

Beställningsvaror som annulleras och som redan är beställda från vår leverantör tar vi ut en avgift på 20% av varuvärdet vid avbeställning.

Tänk på att om du har varor som är "beställningsvara" så beställs de inte hem förrän vi ser att ordern är betald, vilket kan innebära att det tar längre tid att få hem varan.

Personuppgifter: TIMOTEJ & ANDERSEN AB är ansvarig för de personuppgifter som Du har lämnat till oss. Dessa uppgifter kan användas för att ge dig information och förhandstitt på aktiviteter, nyhetsbrev och andra marknadsföringsändamål, ingen uppgift lämnas vidare utan används endast av TIMOTEJ & ANDERSEN. Vill Du göra någon ändring av Dina uppgifter gör Du detta enklast på vår hemsida. Önskar Du bli borttagen ur registret kontaktar Du bara oss.

Reklamationer & Ångerrätt

Transportskador:
Vi står för alla skador, som kan uppstå vid transport till kunder. Om Du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall Du omedelbart anmäla detta till DHL, POSTEN eller transportören.

Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, skall Du kontakta oss. Om retursändningen väger mer än 20 kilo, kontakta då alltid oss på 040-93 00 30. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. Reservation: Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och feltryck. Ångerrätt/Öppet köp Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna.

Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka hela ordern betalar vi tillbaka det belopp Du har betalat för själva varan, ej frakten eller andra ev. tilläggskostnader. Byter du vara så gäller samma sak. Varan ska vara oanvänd och med originalemballage . Läs därför alltid användnings- och skötselråd innan du lägger täcket på hästen. När det gäller täcken o dyl. skydda mot smuts, hår, spin o dyl då vi inte tar tillbaka täcket om det finns rester kvar - om du ska prova ett täcke på hästen , lägg ett lakan på hästen först och täcket ovanpå för att skydda mot hår etc. Det är viktigt att du fyller i returnotan som som finns att skriva ut på vår första sida.
Varor som skickas tillbaka utan returnota accepteras ej.

Byten kan ta upp till 3 veckor. Frakter vid byten står du för. Övriga varor skall vara i ursprungligt skick, dvs. med oöppnat originalemballage och givetvis oanvänd.

Kontakta oss innan ev. retur sker. Reklamationer Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att Du meddelar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet.

Enklast sker detta genom att fyller i den direkt på vår hemsida HÄR om felaktigheten samt bifogar eventuellt fellevererade varor.

Felaktig vara skall reklameras inom 14 dagar. Vi ansvarar endast för sömnad och fabrikationsfel på varan. Alla reklamationer måste tvättas innan de skickas till oss.

Frakter står du för om det inte är vi som orsakat felet.

Byte och Återköp – originalemballage och samtliga etiketter ska alltid vara med. Varan ska vara i ”skick som nytt”.

Produktbeskrivningar
Timotej & Andersen kan ej garantera att produktbeskrivningarna i den här webbutiken är fullständiga och korrekta. Vi ansvarar heller inte för produkternas effektivitet eller funktion. Vi reserverar oss för feltryck och prisändringar.

ARN- Tvist enligt dessa villkor ska avgöra enligt svensk lag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens ARN- rekommendationer.

Avtalsvillkor
Lagens innehåll
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om konsumentskydd vid distansavtal om varor och icke finansiella tjänster (2 kap.), distansavtal om finansiella tjänster och finansiella instrument (3 kap.) och hemförsäljningsavtal (4 kap.). Lagen innehåller också gemensamma bestämmelser för distansavtal och hemförsäljningsavtal (1 och 5 kap.). Dessa gemensamma bestämmelser gäller för alla distansavtal och hemförsäljningsavtal som omfattas av lagen, om inte annat anges i lagen.

2 § I lagen avses med distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och kommunikationen uteslutande sker på distans, hemförsäljningsavtal: avtal som ingås vid ett hembesök eller under en av näringsidkaren organiserad utflykt till en plats utanför dennes fasta försäljningsställe, hembesök: ett besök i konsumentens eller någon annan konsuments bostad eller på någon annan plats där konsumenten inte endast för stunden befinner sig, konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet, näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Avtalsvillkor som avviker från lagen 3 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

2 kap. Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för distansavtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument.

Kapitlet gäller inte distansavtal som

1. avser uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten,

2. ingås med hjälp av en varuautomat eller annan liknande automat eller i en automatiserad affärslokal,

3. ingås med en operatör genom användning av en offentlig telefonautomat, eller

4. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat s&¨tt än genom att använda ett medel för distanskommunikation.

För distansavtal om finansiella tjänster eller om överlåtelse eller emission av finansiella instrument gäller 3 kap.

2 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 6–8 §§, om ångerrätt i 9–16 §§, om lagval i 5 kap. 2 § och om risken för vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte distansavtal om sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i lagen (1997:218) om konsumentskydd vid tidsdelat boende.

3 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal där näringsidkaren på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod skall tillhandahålla

1. inkvartering,
2. transport,
3. servering, catering eller någon annan liknande tj&¨nst, eller
4. kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet.

Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte heller distansavtal om försäljning av livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning, om varorna skall levereras till en konsuments bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem med regelbunden utkörning.

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,

2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

4. en tidning eller en tidskrift, eller

5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt.

Information innan ett avtal ingås

6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om

1. sitt namn och sin adress,

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,

3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,

4. leveranskostnader,

5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,

6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,

7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,

8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och

9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs fortlöpande.

Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.

Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten information om sin identitet och namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också informera om samtalets syfte.

Information när ett avtal har ingåtts

7 § När ett distansavtal har ingåtts skall näringsidkaren snarast därefter ge konsumenten en bekr&¨ftelse med den information som avses i 6 § första stycket 1–5. Gäller avtalet en vara skall informationen ges senast vid leveransen, om inte varan skall levereras till någon annan än konsumenten. Informationen skall ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Har näringsidkaren redan tidigare gett informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om inte annat följer av andra stycket.

Inom samma tid skall näringsidkaren alltid i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten ge denne information om

1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot,

2. adressen, telefonnumret eller e-postadressen samt gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål,

3. förekommande garantier och service, och

4. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller för en längre tid än ett år.

Gäller avtalet en tjänst som fullgörs med hjälp av ett medel för distanskommunikation, och utförs tjänsten vid ett enda tillfälle och faktureras av distributören av kommunikationsmedlet, behöver näringsidkaren bara ge konsumenten tillgång till gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål.

Påföljd vid utebliven information

8 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med 6 och 7 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 6 och 7 §§ skall därvid anses vara sådan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt 7 § kommer konsumenten till handa.

11 § Om näringsidkaren i strid med 7 § andra stycket 1 underlåtit att i föreskriven form ge den information som nämns där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första stycket. Avser underlåtenheten någon annan information enligt 7 §, förlorar konsumenten sin ångerrätt tre månader efter den dagen.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Om konsumenten utövar sin ångerrätt vid distansavtal om en tjänst och har tagit emot material, skall konsumenten hålla detta tillgängligt på den plats där det har tagits emot, under förutsättning att konsumenten inte åsamkas olägenheter av betydelse eller kostnader. Materialet får även hållas tillgängligt på någon annan plats som konsumenten anvisar, om näringsidkaren utan olägenhet kan hämta det där. Om näringsidkaren inte hämtar materialet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller egendomen konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.

Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

15 § Vid telefonförsäljning skall tiden enligt 14 § första stycket för näringsidkarens återbetalningsskyldighet alltid räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall i dessa fall även betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan.

Vid telefonförsäljning har konsumenten rätt att behålla varan, eller i förekommande fall materialet, till dess att näringsidkaren fullgör hela sin betalningsskyldighet. Om näringsidkaren inte fullgör betalningsskyldigheten inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller varan eller materialet konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

Kreditavtal

16 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och med anledning av distansavtalet har fått kredit av näringsidkaren eller av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren, skall kreditavtalet upphöra att gälla utan att konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

Fullgörelse

17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om n&¨ringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten r&¨tt att häva distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.

Vid distansavtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.

3 kap. Distansavtal om finansiella tjänster och finansiella instrument

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för distansavtal mellan en näringsidkare och en konsument om kredit, försäkring, betalning eller andra finansiella tjänster eller om överlåtelse eller emission av finansiella instrument.

Bestämmelserna gäller inte för de enskilda tjänster eller överlåtelser som utförs inom ramen för ett avtal om fortlöpande tjänster eller återkommande överlåtelser.

Om parterna inom ett år ingår ett nytt distansavtal om samma slag av finansiella tjänster eller finansiella instrument, behöver näringsidkaren inte på nytt lämna information enligt 3 och 4 §§.

Med finansiella instrument avses detsamma som i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Det som sägs i detta kapitel om finansiella instrument gäller också andra finansiella produkter.

2 § Bestämmelserna om ångerrätt i 7–12 §§ gäller inte distansavtal om

1. finansiell tjänst eller överlåtelse av finansiellt instrument och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som n&¨ringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,

2. deltagande i emission eller annan likartad aktivitet och priset för den rättighet som aktiviteten avser efter teckningstidens utgång kommer att bero på sådana svängningar på finansmarknaden som sägs i punkten 1,

3. kredit som är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller som är förenad med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, eller

4. försäkring med en avtalad giltighetstid om en månad eller mindre.

Bestämmelserna om ångerrätt gäller inte heller om båda parter på konsumentens begäran har fullgjort sina förpliktelser enligt distansavtalet.

Information innan ett avtal ingås

3 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om

1. sitt namn och organisationsnummer, sin adress, sitt telefonnummer eller sin e-postadress och sin huvudsakliga verksamhet samt motsvarande uppgifter beträffande en mellanman som näringsidkaren anlitar, inklusive uppgift om dennes relation till näringsidkaren,

2. ansvarig tillsynsmyndighet, om verksamheten kräver tillstånd,

3. den finansiella tjänstens eller det finansiella instrumentets huvudsakliga egenskaper,

4. den finansiella tjänstens eller det finansiella instrumentets pris, inbegripet arvoden, skatter och avgifter,

5. att det med avtalet kan följa skatter, avgifter eller kostnader som varken betalas genom näringsidkaren eller påförs av denne,

6. de särskilda risker som följer med det finansiella instrument som avtalet avser, inklusive uppgift om att den tidigare värdeutvecklingen och avkastningen inte ger någon säker vägledning i fråga om den framtida utvecklingen och avkastningen,

7. sättet för betalning och för fullgörande,

8. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag, inklusive uppgift om vad konsumenten enligt 11 § kan komma att få betala vid utövande av ångerrätten,

9. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,

10. den tid under vilken erbjudandet gäller,

11. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser en fortlöpande eller periodiskt återkommande finansiell tjänst,

12. vad som gäller om uppsägning av avtalet i förtid eller ensidigt,

13. vilket lands lag om marknadsföring som har följts,

14. avtalsvillkor om vilket lands lag som skall tillämpas på avtalet och om vilken domstol som är behörig,

15. på vilket språk avtalsvillkoren och informationen tillhandahålls och på vilket språk näringsidkaren åtar sig att kommunicera under avtalstiden,

16. hur klagomål i fråga om avtalet behandlas och vilka möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad utanför domstol, och

17. vilka garantifonder eller liknande ersättningssystem som finns.

Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.

I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren också tillhandahålla samtliga avtalsvillkor.

Informationen och avtalsvillkoren skall ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om avtalet skall ingås genom ett medel för distanskommunikation som inte tillåter att informationen och avtalsvillkoren ges i sådan form före avtalsslutet, skall näringsidkaren ge konsumenten informationen i denna form snarast efter det att avtalet har ingåtts.

Särskilda informationskrav vid telefonförsäljning

4 § Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten information om sin identitet och namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också informera om samtalets syfte. Om konsumenten uttryckligen samtycker till det, behöver näringsidkaren inte ge all den information som anges i 3 § första stycket utan endast information enligt 3 § första stycket 3–6, 8 och 15. Näringsidkaren skall dock upplysa konsumenten om att ytterligare information finns tillgänglig på begäran samt ange vad denna information avser. Det som sägs i 3 § andra stycket gäller också vid telefonförsäljning.

Snarast efter det att avtalet har ingåtts skall näringsidkaren ge konsumenten all den information som avses i 3 § första stycket och samtliga avtalsvillkor i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.

Tillhandahållande av avtalsvillkoren under avtalstiden, m.m.

5 § Konsumenten har rätt att när som helst under avtalstiden på begäran få del av avtalsvillkoren i en handling.

Konsumenten har rätt att under avtalstiden ändra det medel för distanskommunikation som används, om inte detta är oförenligt med avtalet eller den finansiella tjänstens beskaffenhet.

Påföljd vid utebliven information

6 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med 3–5 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 3–5 §§ skall därvid anses vara sådan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

7 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 8 § (ångerfrist). Vid distansavtal om livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande är ångerfristen dock 30 dagar.

8 § Ångerfristen börjar löpa den dag då distansavtalet ingås. Vid distansavtal om livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa den dag då konsumenten får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information och avtalsvillkor enligt 3 § fjärde stycket eller 4 § andra stycket kommer konsumenten till handa.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka de belopp och sända tillbaka det material som konsumenten har erhållit från näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då konsumenten lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds.

10 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren, med avräkning för vad näringsidkaren får kräva enligt 11 §. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträds.

11 § Näringsidkaren får kräva att konsumenten betalar för den del av en finansiell tjänst som har tillhandahållits enligt distansavtalet. Näringsidkaren har också rätt till ersättning f&¨r skäliga kostnader för tjänsten för tiden före det att näringsidkaren tar emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträds men inte för tiden därefter.

Näringsidkaren får inte kräva betalning enligt första stycket, om näringsidkaren

1. har underlåtit att lämna information enligt 3 § första stycket 8 om vad konsumenten kan komma att få betala vid utövande av ångerrätten, eller

2. utan begäran från konsumenten har påbörjat fullgörandet av avtalet innan ångerfristen har löpt ut.

Anknytande avtal br¨ 1. finansiell tj¨ 12 § Om ¨ Avtalsvillkor som avviker fr¨ information som avses i 6 br¨¨konsumenten utövar sin ångerrätt och det med anledning av di nbsp;¨¨ Sstansavtalet har ingåtts ett anknytande avtal om tjänster som tillhandahålls av näringsidkaren eller av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren, skall det anknytande avtalet upphöra att gälla utan att konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

4 kap. Hemförsäljningsavtal

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för hemförsäljningsavtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument.

Kapitlet gäller inte om

1. det pris som konsumenten sammanlagt skall betala understiger 300 kronor,

2. avtalet gäller finansiella instrument som avses i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument,

3. avtalet gäller uppförande av byggnad eller en annan fast anläggning på mark eller i vatten, eller

4. avtalet ingås vid ett hembesök som äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och gäller en vara eller en tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har ett direkt samband med den varan eller tjänsten.

2 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 3 och 4 §§, om ångerrätt i 5–10 §§, om lagval i 5 kap. 2 § och om risken för vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte hemförsäljningsavtal om sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i lagen (1997:218) om konsumentskydd vid tidsdelat boende.

Bestämmelserna om informationsskyldighet i 3 och 4 §§ och om ångerrätt i 5–10 §§ gäller inte heller hemförsäljningsavtal om försäljning av livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning, om varorna skall levereras till en konsuments bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem med regelbunden utkörning.

Information när ett avtal ingås

3 § När ett hemförsäljningsavtal ingås skall n&¨ringsidkaren samtidigt lämna konsumenten en handling där denne informeras om sin ångerrätt enligt denna lag samt om namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot. Detsamma gäller när konsumenten lämnar ett anbud som näringsidkaren inte genast tar ställning till. Konsumenten skall skriva under ett exemplar av handlingen som bekräftelse på att han eller hon har tagit emot den. Den informationshandling som lämnas till konsumenten skall vara åtföljd av en blankett som kan användas för att utöva ångerrätten.

Den handling och den blankett som avses i första stycket skall överensstämma med formulär som fastställs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

Påföljd vid utebliven information

4 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med 3 §, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 3 § skall d&¨rvid anses vara sådan information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

5 § Konsumenten har rätt att fr&˚nträda hemförsäljningsavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 6 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 6 §. Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring är ångerfristen dock 30 dagar.

6 § Vid hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa den dag då konsumenten får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då handlingar enligt 3 § kommer konsumenten till handa.

Avser avtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att ångerfristen skall börja löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den.

7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

8 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den vid hembesöket eller under utflykten, skall konsumenten hålla varan tillgänglig på den plats där den har tagits emot. Varan får även hållas tillgänglig på någon annan plats som konsumenten anvisar, om näringsidkaren utan olägenhet kan hämta den där. Det sagda gäller också material som konsumenten har tagit emot vid ett hemförsäljningsavtal om en tjänst, förutsatt att konsumenten inte åsamkas olägenheter av betydelse eller kostnader. Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller egendomen konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall även betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan.

Konsumenten har rätt att behålla varan, eller i förekommande fall materialet, till dess att näringsidkaren fullgör hela sin betalningsskyldighet. Om näringsidkaren inte fullgör betalningsskyldigheten inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller varan eller materialet konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ers&¨ttning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

Kreditavtal

10 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och med anledning av hemförsäljningsavtalet har fått kredit av näringsidkaren eller av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren, skall kreditavtalet upphöra att gälla utan att konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

Fullgörelse

11 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30 dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva hemförsäljningsavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.

Vid hemförsäljningsavtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.

5 kap. Gemensamma bestämmelser

Behörighet för näringsidkarens ombud

1 § Anlitar näringsidkaren ett ombud, skall denne alltid anses behörig att handla på näringsidkarens vägnar när det gäller att ingå distansavtal eller hemförsäljningsavtal, att utfästa förmåner som är avsedda att ingå i ett sådant avtal samt att ta emot betalning för näringsidkarens räkning. Näringsidkaren kan inte till nackdel för konsumenten inskränka denna behörighet.

Lagval

2 § Ett avtalsvillkor som anger att lagen i ett land utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet skall tillämpas på avtalet gäller inte i fråga om regler om distansavtal eller hemförsäljningsavtal, om den lag som gäller med bortseende från villkoret är lagen i ett land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och den lagen ger konsumenten ett b&¨ttre skydd.

Risken för vissa meddelanden

3 § Har konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt lämnat eller sänt ett meddelande om att han eller hon utövar ångerrätten, får meddelandet åberopas även om det försenas, förvanskas eller inte kommer fram. Detsamma gäller för ett meddelande om att avtalet hävs på grund av att näringsidkaren inte fullgjort sin prestation i tid.

Lagen om Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, måste vi informera Dig att Vår webbshop använder så kallade cookies. Vad är en cookie? En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator.

Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en anv&¨ndares surfande. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel vid funktioner som talar om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne exempelvis för att hålla reda på vilket språk du har valt.

Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Vad använder vi cookies till? Vi använder oss av cookies endast för att samla den information som krävs för att webbshopen ska fungera rent tekniskt. Cookien innehåller alltså ingen personlig information utan den fungerar endast som en teknisk hjälpreda under tiden du är besökare på webbshopen.

Du kan dock själv välja att fylla i egna uppgifter såsom namn och adress med mera när du fullföljer en beställning hos oss. Detta innebär att du slipper fylla i samma uppgifter nästa gång du kommer för att handla hos oss. Hur du undviker cookien Du väljer själv om du vill lagra dina uppgifter för att underlätta in framtida shopping i vår webbshop. Vill du undvika att de tillfälliga cookies (vilka inte innehåller någon personlig information) lagras ska du lämna webbshopen. Du kan även välja att ställa in din webbläsare så att den tar bort möjligheten att lagra tillfälliga cookies.

Vad säger lagen? Webbplatser som använder cookies måste informera om följande: • att webbplatsen innehåller cookies,
• vad dessa cookies används till och
• hur cookies kan undvikas. 6 kap.

18 § lagen om elektronisk kommunikation, se första meningen Elektroniska kommunikationsnät får användas för att lagra eller få tillgång till information som är lagrad i abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren av den personuppgiftsansvarige får information om ändamålet med behandlingen och ges tillfälle att hindra sådan behandling. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har Vad är syftet med bestämmelsen om cookies? Bestämmelsen i lagen syftar till att skydda användarens integritet. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookies kan d&¨rför även användas för att sammanställa och analysera den information som en användare lämnar efter sig när han eller hon surfar på nätet. Informationen om cookies bygger på information från PTS (Post & Telestyrelsen) För mer information besök à www.pts.seLeverans och betalning