Moms visas:

Magnesium

Magnesium finns bland annat i kakao, vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk.

Magnesium har en roll i celldelningsprocessen och bidrar till:

  • att minska trötthet och utmattning
  • elektrolytbalansen
  • normal energiomsättning
  • nervsystemets normala funktion
  • normal muskelfunktion
  • normal proteinsyntes
  • normal psykologisk funktion
  • att bibehålla normal benstomme
  • att bibehålla normala tänder

Magnesium är en av kroppens viktigaste mineraler, och det är involverat i nästan 300 enzymprocessor. Det bidrar till musklernas och nervsystemets normala funktion, och är också viktigt för upptaget av kalcium.

Magnesium fungerar som en tändstift för nästan alla kroppens metaboliska, energiuppbyggande egenskaper. Hjärnan och hjärtat innehåller mest magnesium.

Ett stort problem är att vi idag har mineralfattiga jordar, detta orsakar mineralbrister i våra grödor. En annan viktig aspekt är att gödsel fungerar som en antagonist till magnesium, vilket innebär att växter som odlas med kemiska gödningsmedel inte tar upp den mängd magnesium som behövs. Magnesium dras också ut ur kroppen genom intag av kaffe, läskedrycker, alkohol och socker.

Tecken på att du kan ha magnesiumbris


Muskelkramper
Om du har problem med kramp i musklerna (ofta i vaderna) kan det vara kroppens sätt att varna dig för magnesiumbrist.
Försök få i dig lite magnesiumglycinat innan läggdags, det kan göra underverk för nattsömnen (och dina muskler).


Astma
Studier har visat att andningen kan bli bättre när magnesiumblodvärdet förbättras.

Domningar
Domning är den störning i hudkänseln och brukar vanligtvis beskrivas som stickningar/pirrningar/sockerdrickskänsla. Just dessa känslor kan vara ett tecken på att kroppen behöver mer magnesium, skriver Wikipedia
 

Migrän
Människor som lider av migrän har ofta påvisat en magnesiumbrist, som förstärker spänningarna i muskulaturen.
Extra doser av magnesium kan motverka illamående, kräkningar och känslighet för ljus och ljud hos personer med migrän, enligt denna studie.


Förstoppning
Magnesium behövs för att tarmarna ska fungera normalt.
Brist på magnesium kan orsaka förstoppning, eftersom kroppen behöver just denna mineral för att mjuka upp bajset och dra till sig vätska, Magkliniken.se.


Onormal hjärtrytm
Oregelbunden hjärtrytm kan orsakas av magnesiumbrist.
Magnesium skyddar blodkärlen kan motverka detta, enligt vissa forskare.


Depression
Magnesium kan spela en avgörande roll för hjärnans funktion och ditt humör. Vissa experter tror att den låga halten av magnesium i modern mat kan vara orsaken till många fall av depression och psykisk sjukdomar. En amerikansk studie från 2015, med över 8800 personer, visade att de som var under 65 år och hade ett lägre intag av magnesium löpte 22 procent större risk att drabbas av depressioner.
 

Sömnproblem
Har du väldigt svårt för att sova och vaknar ofta mitt i natten?
Det kan vara ett tecken på magnesiumbrist. Ett sätt att få bättre sömn kan därför vara att ta extra magnesium. Amerikansk forskning ett extra intag av magnesium hjälpa till att få bukt med sömnproblemen.


Ofta sötsugen
Om din kropp verkligen skriker efter magnesium kan det lätt förväxlas med att du är sugen på choklad eller godis. Men genom ett regelbundet intag av alternativa magnesiumkällor som råa nötter, frön och frukt kan du stilla sötsuget.

Högt blodtryck
Högt blodtryck är ett stort folkhälsoproblem i hela västvärlden idag.
Men magnesium fungerar som naturlig kalciumflödeshämmare, en slags blodtrycksmedicin.
I en större brittisk studie från 2013 kunde forskarna visa att vanliga blodtryckspatienter kan ha stor nytta av extra magnesiumintag.

Ledvärk
Många svenskar upplever värk i lederna, vissa mer än andra.
Men öka sitt intag av magnesium mot ledvärk är något som fungerar för vissa. Eftersom ökat intag av magnesium har få eller inga biverkningar alls, kan det vara väl värt att testa.

Kronisk trötthet
Magnesium brukar rekommenderas under till personer som lider av kronisk trötthet eller känner sig allmänt svaga.
En brasiliansk studie har visat att extra tillskott av magnesium kan öka uthålligheten hos idrottare, men också hos äldre personer med kroniska sjukdomar.


Kalciumbrist
Magnesiumbrist kan också leda till kalcium, eftersom kroppen behöver magnesium för att ta upp kalcium.

Det rekommenderade dagliga intaget är för kvinnor 280 milligram och för män 350 milligram. Glöm inte att rådfråga din läkare innan du använder kosttillskott!


Livsmedel med mycket magnesium
* Kakao: ren mörk choklad har nästan 500 milligram magnesium per 100 gram.
* Mörka bladgrönsaker: mangold, sallat, spenat.
* Frukt: bananer, aprikoser, avokado, persikor, plommon.
* Nötter och spannmål: mandlar, cashewnötter, valnötter.
* Baljväxter: bönor och linser.
* Korn: fullkornsris, hirs, havre.
* Potatis.
* Pumpa.

Produkter

Övrigt

Handla

Information


Moms visas: