Moms visas:

C-VITAMIN

Vitamin C är en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress.

C-vitamin /Askorbinsyra är bra för immunförsvaret Det kan både förkorta en förkylning och lindra symtomen, samtidigt minskar det trötthet och utmattning. Även nödvändigt för att bibehålla din energinivå.

Dessutom bidrar vitamin C till kroppens upptag av järn.

C-vitamin behövs även för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad.

Immunförsvaret är den viktigaste delen i vårt försvar mot infektioner, främmande ämnen och inkräktare. Den första försvarslinjen består av barriärer i form av hudens hornlager, slemhinnornas skyddande lager och flimmerhårens renborstande verkan.

Att dagligen inta 1000-3000 mg C-vitamin hjälper kroppen att hålla infektionerna borta. Vårt immunförsvar behöver vitaminet för att aktivera och stimulera bildandet av vita blodkroppar, stimulera produktionen av antikroppar och för att ta död på virus. Tillräckliga mängder med C-vitamin är med andra ord ett måste för ett fungerande immunförsvar.

 

Hur mycket C-vitamin behöver man?

Normalt behöver en människa cirka 5 gram (5000 mg) C-vitamin per dag. Jämför med myndigheternas RDI på 80 mg. Vid stress eller sjukdom ökar behovet till 15-20 g per dag. Vid kraftig influensa kan behovet öka ännu mer.

Många säger att om man tar mer än RDI så kissar man ut överskottet. Det är bara delvis sant. Studier visar att om man tar mer så kissar man ut mer men man behåller också mer. Tar man 500 mg så kissar man ut cirka 250 mg men behåller cirka 250 mg, vilket är mer än tre gånger så mycket som RDI. Tar man ännu mer så behåller man ännu mer även fast man även kissar ut mer.

Överdoserar man C-vitamin så kan man få lös avföring och få gaser i tarmen, vilket är ett tecken på att man tagit mer än man kan ta upp. Man brukar säga att man ska ta cirka 1 gram under den gräns där man får lös avföring. Så fort man slutar med stora doser C-vitamin så upphör besvären.

 

Vilken form av C-vitamin ska man ta?

Rent kemiskt kallas vitamin C för askorbinsyra och är också det som finns naturligt i livsmedel. Bioflavonoider, som är en typ av antioxidanter, förbättrar upptaget och förstärker effekten av vitamin C.

Om man vill ta större doser vitamin C är det bättre att ta rent C-vitaminpulver. Eftersom askorbinsyra är surt får vissa personer reaktioner som sveda i magsäcken vid stora doser. Då är det bättre att använda sig av ett buffrat vitamin C som kallas för askorbat. Det har ett högre pH-värde och irriterar inte magsäcken. Vi rekommenderar magnesiumaskrobat eftersom man då även får i sig mineralet magnesium som de flesta har brist på särskilt de som har mycket stress. Magnesiumaskorbat är också en mycket lättupptaglig form av magnesium.

 

Naturliga källor till vitamin C

Bra naturliga källor till vitamin C är: nypon, persilja, chili, röd paprika, grönkål, brysselkål, broccoli, blomkål, kiwi, papaya och jordgubbar. Notera att apelsiner inte finns med på listan eftersom de innehåller relativt låga mängder vitamin C.

Tänk på att vitamin C är känslig för upphettning och värme. Ät gärna frukt och grönt rått för att få i dig det viktiga vitaminet.

 

Också bra för immunförsvaret

Probiotika
Stora delar av vårt immunförsvar, cirka 80 procent, sitter i tarmen och just därför är en väl balanserad tarmflora ett måste för ett fungerande immunförsvar. Probiotiska bakterier kan tillföras dagligen för att förebygga sjukdom och i högre doser vid akuta tillstånd, inte minst vid kräkningar, diarréer och antibiotikabehandling.

Vitlök
Historiskt sett har vitlök använts flitigt som skydd mot infektioner. Nu senare har man kartlagt att många av vitlökens goda egenskaper beror på dess innehåll av allicin. Att inta vitlök är ett mycket effektivt sett att hålla virus, bakterier och svamp på avstånd och man har sett att både antalet förkylningssymtom och sjukdagar minskar vid intag.

D-vitamin
Brist på D-vitamin är vanligt förekommande i Sverige, inte minst under vinterhalvåret, och medför att bland annat immunförsvarets funktioner försämras. För att stärka sitt immunförsvar rekommenderas ett dagligt intag av 2-3000 IE, en dos som i studier visats ge bra skydd mot både förkylningar och influensa.

Zink
Zink är mineralet som Cochrane-institutet lyft fram som den hittills mest lovande behandlingen vid förkylning, både som förebyggande behandling och vid akuta tillstånd. Mineralet som har viktiga virusdödande egenskaper ska vid insjuknande tas i doser om 30-60 mg medan det i förebyggande syfte räcker med 20-50 mg.

 

Produkter

Övrigt

Handla

Information

Google Kundrecensioner. 


Moms visas: