Moms visas:

D-vitamin

D-vitamin är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.

D-vitamin kallas ibland piggvitaminet. Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov. Brist på D-vitamin är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige.

Brist på D-vitamin kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.

Det rekommenderade dagliga intaget är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år.

Ät tillskott med D3 från september till april, maj – eller året om.

En bra dosering av D-vitamin kan ligga på 

• Vuxna: 2 000 – 5 000 IE dagligen (vissa rekommenderar än mer)

• Barn under 10 år: 1 000 IE dagligen

D-vitaminet är nödvändigt för en hel del, bland annat för ett välfungerande immunförsvar.

Det många inte känner till idag är att brist på D-vitamin kan ge ökad mottaglighet för infektioner, problem med värk och muskelsvaghet.

Brist på D-vitamin eller för lite D-vitamin kan även har en hel att göra med utvecklingen av ett flertal sjukdomar


Vår främsta källa till D-vitamin är solljus. Därför bör vi under de mörkare månaderna vara extra uppmärksamma på varningssignaler som tyder på att vi inte får i oss tillräckligt.

Här är 6 tecken som kan tyda på att du behöver mer D-vitamin:

1. Depression

Kvinnor med låga nivåer av D-vitamin löpte dubbelt så stor risk att drabbas av depression jämfört andra, enligt en studie i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

2. Högt blodtryck

D-vitamin är viktigt för hjärthälsan och bidrar bland annat till att hålla blodtrycket på hälsosamma nivåer. Om du inte får i dig tillräckligt så kan blodtrycket höjas.

3. Svaga muskler

Om du märker att du inte kan lyfta lika tungt i gymmet längre kan det bero på att du har drabbats av D-vitaminbrist.

4. Trötthet

Låga halter av D-vitamin medföra att du känner sig tröttare och mer orkeslös, enligt en studie från 2012, som publicerades i Journal of Clinical Sleep Medicine.

5. Dåligt humör

D-vitamin påverkar må-bra-hormonet serotonin, så om du ofta känner dig arg eller irriterad så kan det vara ett bristsymptom.

6. Sämre uthållighet

Vissa studier tyder på att uthålligheten hos idrottare är lägre om de har brist på D-vitamin, skriver Women’s Health.


Riskgrupper som kan utveckla D-vitaminbrister
– Personer som bor i solfattigt klimat (norra halvklotet)
– Mörkhyade personer som bor i solfattigt klimat har extra svårt att bilda D-vitamin
– Äldre personer över 75 år, deras egna förmåga att bilda D-vitamin minskar med 75%
– Personer som aldrig är ute i solen eller täcker sin kropp med mycket kläder
– Veganer som inte äter kosttillskott
– Ammande barn som inte får D-vitamintillskott
– Överviktiga (D-vitamin är fettlösligt och sitter kvar i fettväven och går ej ut i kroppen)

 

Produkter

Övrigt

Handla

Information