Moms visas:

Omega 3 - Norsk högklassig fiskolja i 18/12, reglerar livsviktiga funktioner i kroppen

T&A

Förpackningen innehåller 80 kapslar
 

Omega 3-  Naturligt Omega-3 tillskott av certifierad toppkvalitet.

T&A´s Omega-3 är en naturlig fiskolja av hög kvalitet och ett kosttillskott som innehåller de livsnödvändiga fettsyrorna EPA och DHA. Fettsyrorna ingår som byggstenar i cellerna och reglerar livsviktiga funktioner i kroppen. Vitamin E är tillsatt för att skydda Omega-3 fettsyrorna i kroppen. 1 kapsel innehåller: 1000 mg fiskolja: 38% Omega-3 fettsyror, varav 18% EPA och 12% DHA. Innehåller dessutom 1 mg naturligt E-vitamin (10% av EUs referensvärde). Kapseln består av: gelatin och glycerol. 

Innehåller 80st kapslar

Dosering:
1-2 kapslar dagligen, beroende på hur ofta du äter fisk*. Livsmedelsverket rekommenderar 3 portioner fisk per vecka:

*Sällan/aldrig: 2 kapslar/dag

*1 gång/vecka: 1-2 kapslar/dag

 

 

 

 

*2 ggr/vecka: 1 kapsel/dag Omega 3 finns naturligt i framförallt fet fisk. Äter du mycket fet fisk och får i dig tillräckligt med Omega 3 så har det visat sig ha en positiv inverkan på hjärta, kärl och kolesterol. Emin’s Omega 3 är tillverkad av högkvalitets olja från ishavsfisk.

 

 

I dag har även forskningen kommit fram till att Omega-3 kan ha en förebyggande effekt och en gynnsam inverkan på:

  • Ditt hjärta
  • Din hjärna
  • Ditt blodomlopp
  • Ditt kolesterol
  • Dina leder 

Svenska Livsmedelsverket rekommenderar att du får dig 2-3 gram omega-3 per dag. Vilket är betydligt mer än vad de flesta av oss naturligt får i sig.

Vad är EPA och DHA?

Fettsyran EPA (eicosapentaensyra) spelar en central roll i kommunikationen mellan kroppens celler. DHA (doco sahexaensyra) är kroppens mest flexibla fettmolekyl och finns i de känsligaste organen: hjärnan, ögats synceller, i spermier och hjärtats muskler.

Motsvarande gäller för alla djur, inklusive insekter, fiskar och fåglar.

Vad är ALA?

Fettsyran ALA (alfa-linolen syra) är föräldern i omega-3- familjen. ALA kan bara bildas i växter, särskilt i gröna bladväxter, och spelar en central roll i fotosyntesen. Medicinskt är ALA:s viktigaste roll som förstadie till EPA och DHA, de fettsyror som kan bildas hos djur: mest hos havets mikro organismer, i mer begränsad grad hos oss.

Varför är det viktigt att äta omega-3?

Omega-3-fettsyrorna är livsnödvändiga och man kan bara få dem via maten. Men de har systematiskt avlägsnats ur den processade maten för att öka hållbarhetstiden vilket bidragit till att vi nu får för stor andel mättat fett.

Skyddar omega-3 mot hjärtsjukdomar?

Studier ger stöd för att EPA/DHA från fisk och fiskolja minskar risken för hjärtinfarkt.

Sannolikt sker detta genom att DHA bidrar till lägre hjärtfrekvens och därmed minskad risk för arytmi. EPA/DHA minskar även kolesterol och triglycerider i blodet och tycks motverka plackbildning i hjärtats kärl.

Skyddar omega-3 mot alzheimer?

Många studier tyder på att EPA/DHA skyddar mot demens. Det finns också tecken på att EPA/DHA som äts i medelåldern kan skjuta upp mildare formare av alzheimer senare i livet. Men det saknas stora studier där forskarna under lång tid har följt försökspersonerna.

Skyddar omega-3 mot cancer?

Tveksamt, men frågan är inte avskriven. Resultat från flera stora studier väntas de närmaste åren.

Vad är omega-3 mer bra för?

Tecken finns på att EPA/DHA kan öka läs- och skrivförståelse, hjälpa en del hyperaktiva barn, lindra en del depressioner (bland annat vid havandeskap), motverka inflammationer i kroppens blodkärl, motverka typ-2 diabetes, göra det lättare att gå ned i vikt, hålla ögat friskt och ge en smidig hud.Stödet för detta är inte lika starkt som effekten mot hjärtsjukdomar.

Har män och kvinnor lika stort behov?

Både kvinnor och män har otillräcklig förmåga att ombilda vegetabilisk ALA till framför allt DHA. Förmågan är dock något högre hos fertila kvinnor och särskilt under graviditet och amning vilket antas vara naturens sätt att gynna fostrets utveckling.

Kan man få för mycket omega-3?

Livsmedelsverket har nyligen gjort bedömningen att nyttan av fisk är betydligt större än riskerna med kvicksilver och PCB om man följer varningarna för vissa insjöfiskar och äter fet fisk tre gånger i veckan.

Hur mycket EPA/DHA behöver jag?

En studie från National institute of health i USA visar att behovet varierar beroende på matvanor.

Människor i USA, där man äter mycket mättat fett och omega-6-rik majs- och sojaolja, behövde 3,5 gram EPA/DHA per dag.

I Västeuropa är antagligen behovet något lägre; en brittisk expertpanel rekommenderade 1-1,5 gram EPA/DHA per dag.

Forskarna brukar använda höga doser: en demensstudie på Karolinska institutet använde exempelvis dagsdoser på 1,7 gram DHA och 0,6 gram EPA.

Är kapslar lika bra som fet fisk?

I många studier är hälsoeffekten större om man äter fisk än om man enbart äter fiskolja. Det kan bero på att fisken även innehåller viktiga vitaminer och proteiner.

Räcker fisken om alla ska ha omega-3?

Nej, många bestånd är hotade och förorenade av miljögifter. Men av all fiskolja som produceras går bara 3 procent till direkt mänsklig konsumtion. Resten blir foder till fiskodlingar och uppfödda djur och utnyttjas därför inte fullt ut. Fettsyrorna EPA/DHA bildas inte hos fisken utan hos havets mikroalger. Genom att även utvinna olja direkt ur mikroalger, eller genom att förädla nya sorters fröväxter på land, skulle behovet kunna tryggas.                                        gat friskt och ge en smidig hud.Str ALA?

Fettsyran ALA (alfa-linolen syra)

Varfö

Omega-3-fettsyrorna ä

Skyddar omega-



Tyvärr ingår inte denna produkt i vårt sortiment för tillfället.

Till butikens startsida »

Sitemap »

Artikelnummer:
TaOmega3-80


Medelbetyg 3/5 baserat på 2 st röster.
2016-03-09 av
har inte börjat med dessa ännu
2014-02-17 av
Bra och billigare än ute i handeln
Produkter

Övrigt

Handla

Information


Moms visas: