Tänk på:

Beställer du endast varor med lagerstatus ”Finns i lager” skickas din order direkt.

Innehåller din order även ”beställningsvara, på väg hem”  skickas hela din order när samtliga varor finns i lager. 


FRAKT

Fraktavgiften inom sverige är generellt 59kr

______________________________________________________________________________

1. När ditt paket har kommit fram och är klart att hämtas på din DHL SERVICE POINT skickas en avisering till dig via sms, e-post eller brevavi, med paketets sändningsnummer och information om på vilken DHL SERVICE POINT du kan hämta ditt paket.
 

2. Du kan se var angiven DHL SERVICE POINT ligger genom att gå in på Hitta SERVICE POINT

3.Kom ihåg att ta med ditt sändningsnummer som du får i ett mail från adressen [email protected] vilket inte skickas ut förrän DHL har hämtat försändelsen hos oss samt legitimation när du ska hämta ut paketet.

OBS!
Om du inte fått en "Leveransavisering" via mail med ditt tiosiffriga "sändningsnummer" bör du kontrollera så att mailet inte hamnat i Skräppostmappen i din epost-tjänst.

Tänk också på att leveransaviseringen inte kommer från oss utan från adressen "[email protected]"
och har följande text i ämnesraden "Leveransavisering fr&˚n TIMOTEJ&ANDERSEN"
 


uthämtning
 

Spåra DHL leverans här>>>

Under refens kan du skriva ditt för och efternamn och sök, därefter väljer du stad.

Om du har fått ditt sändningsnummer fyller du i det i rätt ruta.
 



 


Kundregistrering

Registreringen gör du när du lagt varor i kundkorgen, därefter väljer du "Till Kassa" då kommer du till sidan där du fyller i dina personppgifter och därmed blir registrerad som kund.

Tänk också på att om du lagt varor i kundkorgen men avbrutit köpet kan det hända att dina uppgifter ligger kvar i vårt register.
Detta gör att du kan få ett felmeddelande som säger att dina uppgifter redan finns.
Om detta händer ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.

Så här registrerar du dig vid köp när du är i kassan.

Klicka här

 

 


Frakt
Du kan ta bort o lägga till varor precis som du vill, för att kunna se totalkostnaden i i kassan.  För att kunna logga in dig behövs en epost adress, där vi sedan kan maila dig en orderbekräftelse på. Har du ingen e-post adress så kan du skaffa en på hotmail. Klicka här för att komma dit. www.hotmail.com

Du kan också ringa in din beställning på tel: 040-930030


 

Fel i publicering

eller andra förekommande media. Vi reserverar oss för prisjusteringar (ex. förändrade priser från våra leverantörer och valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som tryckts eller skrivits felaktigt på webbplatsen.
Slutförsäljning hos våra lverantörer kan vid enstaka tillfälle påverka leveranstiden. Vi ansvarar ej för eventuella förseningar orsakade av fraktbolaget. Vi ansvarar ej för eventuell upphovsrätt till bild och text.


Övrigt
Det är våra villkor och priser vid ditt beställningstillfälle som gäller.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/prisfel på denna hemsida.
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vissa varor.
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor utan att meddela först.

 

BETALSÄTT
 




Klarna är ett betalsätt för dig som vill handla på nätet – helt på egna villkor. Vi ser nämligen till så att du alltid får varan först och betalar sen, och bara behöver använda sådana uppgifter som du kan utantill för att genomföra ett köp.

Leverans sker endast till bokföringsadress, dvs avvikande adress går ej att få med detta betalsätt. 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar ar du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

 

Läs mer.. 

FRÅGOR ANGÅENDE DIN FAKTURA

Fråga kundservice hos Klarna

Flytta fram ditt förfallodatum 



Min faktura 


Min delbetalning  



En påminnelse 

Kontrollera om vi fått in din betalning hos Klarna
 

Se din faktura som pdf


 


 
Kortbetalning
Kostnad 0 SEK ni betalar endast frakt. Det enklaste sättet för dig att betala är att använda ett VISA, MasterCard, EuroCard, American Express eller Diners kort. Vi samarbetar med SEB och Euroline för att du ska vara säker på att dina kortuppgifter är säkrade när du betalar i vår e-butik. Vi använder 3D-secure.

 


 

Bankgiro- Förskottsinbetalning
Kostnad 0 SEK ni betalar endast frakt.
Betala in hela orderbeloppet på Bankgironummer: 5796-4173.
Glöm inte att ange ditt ordernummer:
som referens.
Vi sänder dig varorna först när vi kan se att pengarna är inne på kontot.  Bankirobetalningar kör vi ut 1 gång i veckan ur vårt system, vilket kan göra att det kan ta något längre tid med denna typ av förskottsbetalning.  Du beställer dina varor i vår e-butik och väljer förskottsinbetalning, du betalar in på vårt bankgiro. När vi ser pengarna på v&˚rt konto skickar vi dig varorna. Kan användas av alla privatpersoner och företag. Om förskottspengarna inte är inbetalda inom 14 dagar från orderdatum annulleras hela ordern. Bekräftelse på annullation kommer.

____________________________

Du betalar i förskott med Swish. När betalningen är mottagen kan vi behandla din order

Glöm inte att ange ditt ordernummer: som referens.
Swishnr: 123 355 91 92

___________________________



För betalning till Timotej & Andersen från utlandet, ange följande uppgifter:

Betalningsinstruktion
Beneficiary name:
Timotej & Andersen AB
Address: Järnvägsgatan 3, 23531 Vellinge
Beneficiary IBAN: SE 75 8000 0831 3952 4120 8882

Intermediary BIC/SWIFT: SWDSESS

 

 


Hämta dina varor hos oss i butiken och spara på fraktkostnaden

Du betalar i vår butik när du hämtar dina varor hos oss på Järnvägsgatan 3 i Vellinge . Du kan betala med kort eller kontant. Vi föredrar kortbetalning. Vi kontaktar dig när vi har just dina varor hemma.

 


Om betalning sker till annat konto än den valda av kund, så har vi rätt att ta ut samma kostnad som ursprunglig order/faktura är på.


BYTE & ÅTERKÖP klicka här


 

Leveranser

 

När försändelsen når utlämningsstället, så sänds ett SMS-meddelande (om du angett mobilnummer vid beställning) till dig med information om var denna kan avhämtas och vilket kollinr ditt paket har. 
Du kan gå direkt och hämta ut ditt paket utan avi. Du sparar 1-2 dgr på detta.

Skulle angivet SMS-nummer vara felaktigt eller om mottagaren inte hämtar försändelsen efter att påminnelse SMS och påmminelse brev har skickats , går paketet i retur. Paketet ligger kvar hos utlämningsstället i 14 dagar

Leveranstid: Varor levereras normalt inom 1-2 dagar om det är lagervara, annars 5-14 dgr. Leveranstiden kan bli något längre på vissa produkter under t.ex storhelger och semestertid. Skulle en produkt vara tillfälligt slut så meddelar vi dig det, per mail eller telefon, innan leverans sker.
Vid förskottsbetalning på bankgiro är leveransen längre. Läs mer under
bankgiro- Förskottsbetalning vad som gäller.
Övriga betalningssätt, beställs varor hem direkt vid ordermottagning.

Paket: Frakt och leverans sker normalt sett i samarbete med DHL. Leverans sker till deras närmaste utlämningsställe.
Restnotering eller brist: Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Om varan beräknas inkomma inom rimlig tid och varans pris överstiger 100:-, restnoterar vi varan och levererar, utan extra kostnad förutom ordinarie frakt, så snart den inkommit på vårt lager. Om en vara restnoterats av oss, har Du rätt att avbeställa varan.

DHL PAKET: Vi använder oss av DHL som transportföretag.


OBS! PRISSÄNKTA VAROR KAN ENDAST BYTAS MOT ANNAN STORLEK ELLER VARA, ÅTERKÖP GÖRS EJ.

Slutförsäljning: Vi reserverar oss för att varor kan ta slut och i vissa fall bara finns i ett begränsat antal.



Övrigt
- Det är våra villkor och priser vid ditt beställningstillfälle som gäller.
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/prisfel på denna hemsida
- Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av vissa varor
- Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor utan att meddela först.



Ej utlöst gods: Där beställning gjorts och leverans ej lösts ut debiteras en avgift på 400 kr, för frakt tur och retur. Samt administrativa kostnader för lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, värdeminskning. Faktura sänds från vårt inkassobolag. Vid återköp - betalar kunden alltid frakten. Ny faktura på frakt samt kostnader till kund efterdebiteras med samma belopp som ursprungsfakturan.
Önskar du få paketet återsänt till dig blir det en debiteringskostnad för frakten som vi en  gång har sänt till dig som vi har fått betala på 59 kr, samt frakten retur ner till oss dvs. 59 kr . Det vill säga att det blir en total extra kostnad på 118 kr. 

 

Tänk på: Vid ångerköp och paketet redan är sänt till dig, att det blir alltid billigast att lösa ut paketet och sända det tillbaka till oss istället för att låta paketet gå i retur. Då slipper du de 400 kr i extra kostnad. 

 


Annullering av order Önskar du annullera din order - så får du alltid en bekräftelse via mail inom 24 timmar när vi läst mailet eller mottagit annulleringen per telefon. Skulle du INTE  få någon bekräftelse så RING OSS. 

VIKTIGT att tänka på: Skulle du annullera din order inom 3 dagar från det att du har lagt din beställning s&˚ MÅSTE du ringa oss för att få en bekräftelse så du kan säkerställa att din order hinner avbeställas innan leverans. I annat fall har vi ingen möjlighet att annullera din order så snabbt.
Har vi redan hunnit skicka din order gäller följande:
Tänk på att det är alltid är billigast för dig att hämta ut paketet och sända det i retur till oss i stället för att låta det gå tillbaka. se Ej uthämtat gods.
OBS! Returer som skickas in utan returnota accepteras ej.



Då vi använder oss av faktureringsbolag så är det viktigt f&¨r dig att tänka på, att om vi redan har kört iväg faktura på din order- nödgas vi ta ut en kostnad för redan gjorda fakturor samt kreditfaktura. Har vi inte hunnit göra något med din order blir det inte naturligtvis inga kostnader, då vi själva inte har fått lägga ut några avgifter. Avgiften kan vara mellan 80 kr -140 kr. Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa oss.


Beställningsvaror som annulleras och som redan är beställda från vår leverantör tar vi ut en avgift på 20% av varuvärdet vid avbeställning.



Personuppgifter: TIMOTEJ & ANDERSEN AB är ansvarig för de personuppgifter som Du har lämnat till oss. Dessa uppgifter kan användas för att ge dig information och förhandstitt på aktiviteter, nyhetsbrev och andra marknadsföringsändamål, ingen uppgift lämnas vidare utan används endast av TIMOTEJ & ANDERSEN. Vill Du göra någon ändring av Dina uppgifter gör Du detta enklast på vår hemsida. Önskar Du bli borttagen ur registret kontaktar Du bara oss.

Reklamationer & Ångerrätt Transportskador:Vi står för alla skador, som kan uppstå vid transport till kunder. Om Du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall Du omedelbart anmäla detta till Posten eller transportören. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, skall Du kontakta oss. Om retursändningen väger mer än 20 kilo, kontakta då alltid oss på 040-93 00 30. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.
Reservation: Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och feltryck. Ångerrätt/Öppet köp Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Men vi ger dig 20 dagars öppet köp!
Om Du ångrar Ditt köp och skickar tillbaka hela ordern betalar vi tillbaka det belopp Du har betalat för själva varan, ej frakten eller andra ev. tilläggskostnader. Byter du vara så gäller samma sak.
Varan ska vara oanvänd och med originalemballage . Läs därför alltid användnings- och skötselråd innan du lägger täcket på hästen. När det gäller täcken o dyl. skydda mot smuts, hår, spin o dyl då vi inte tar tillbaka täcket om det finns rester kvar - om du ska prova ett täcke på hästen , lägg ett lakan på hästen först och täcket ovanpå för att skydda mot hår etc. Det är viktigt att du fyller i returnotan som som finns att skriva ut på vår första sida.

Varor som skickas tillbaka utan returnota accepteras ej.
Byten kan ta upp till 3 veckor. Frakter vid byten står du för. Övriga varor skall vara i ursprungligt skick, dvs. med oöppnat originalemballage och givetvis oanvänd. Kontakta oss innan ev. retur sker. Reklamationer Skulle vi leverera fel antal eller fel vara är vi angelägna om att Du meddelar oss så snart som möjligt, så att vi får rätta till felet. Enklast sker detta genom att Du sänder in returnotan som finns att skriva ut med uppgift om felaktigheten samt bifogar eventuellt fellevererade varor. Dina utlägg för returfrakten, på billigaste sätt med post eller bil, återbetalas så snart varan inkommit till oss. Använd gärna Postens postorder/kundretur. Ersättningsleveransen sker naturligtvis helt utan kostnad för Dig. Felaktig vara skall reklameras inom 14 dagar. Vi ansvarar endast för sömnad och fabrikationsfel på varan. Alla reklamationer måste tvättas innan de skickas till oss. Frakter står du för om det inte är vi som orsakat felet. Återbetalning Vill Du som kund ha kontant utbetalning i samband med öppet köp, uppge alltid ett bankkontonummer eller postgirokonto. Detta p.g.a. fördyrade kostnader i samband med utbetalningsavier. Byte och Återköp – originalemballage och samtliga etiketter ska alltid vara med. Varan ska vara i ”skick som nytt”. På vår hemsida kan du ladda ner fullständig information samt skriva ut -”Köpinformation med returnota” Förbrukningsvaror bytes ej OBS! Returer som skickas in utan returnota accepteras ej.




Ej uthämtat gods: Där beställning gjorts och leverans ej uthämtats debiteras en avgift på 400 kr, för frakt tur och retur. Samt administrativa kostnader för lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, värdeminskning. Faktura sänds från vårt inkassobolag. Vid återköp - betalar kunden alltid frakten. Ny faktura på frakt samt ko˚¨brnbsp;background-color: #fffff˚span data-mce-style=˚¨f;stnader till kund efterdebiteras med samma belopp som ursprungsfakturan.
Önskar du få paketet återsänt till dig blir det en debiteringskostnad för frakten som vi en  gång har sänt till dig som vi har fått betala på 59 kr, samt frakten retur ner till oss dvs. 59 kr . Det vill säga att det blir en total extra kostnad på 118 kr.

Önskar du inte få paketet återsänt så blir det en debiteringskostnad på 400 kr i stället.

OBS! Om ditt paket skulle vara ångerköp. Tänk på att det är alltid billigast för dig att hämta ut paketet och sända det i retur till oss i stället för att låta det gå tillbaka.


Annullering av order Önskar du annullera din order - så får du alltid en bekräftelse via mail inom 24 timmar efter att vi har läst mailet eller mottagit annulleringen per telefon. Skulle du INTE  få någon bekräftelse så RING OSS.  
VIKTIGT att tänka på: Skulle du annullera din order inom 3 dagar från det att du har lagt din beställning så MÅSTE du ringa oss för att få en bekräftelse så du kan säkerställa att din order hinner avbeställas innan leverans. I annat fall har vi ingen möjlighet att annullera din order så snabbt.
Har vi redan hunnit skicka din order gäller följande:
Tänk på att det &¨r alltid är billigast för dig att hämta ut paketet och sända det i retur till oss i stället för att låta det gå tillbaka. se Ej uthämtat gods.

Då vi använder oss av faktureringsbolag så är det viktigt för dig att tänka på, att om vi redan har kört iväg faktura på din order- nödgas vi ta ut en kostnad för redan gjorda fakturor samt kreditfaktura. Har vi inte hunnit göra något med din order blir det inte naturligvis inga kostnader, då vi själva inte har fått lägga ut några avgifter. Avgiften kan vara mellan 80 kr -140 kr. Har du några frågor är du alltid välkommen att ringa oss. Beställningsvaror som annulleras och som redan är beställda från vår leverantör tar vi ut en avgift på 20% av varuvärdet vid avbeställning.

 


Produktbeskrivningar
Timotej & Andersen kan ej garantera att produktbeskrivningarna i den här webbutiken är fullständiga och korrekta. Vi ansvarar heller inte för produkternas effektivitet eller funktion. Vi reserverar oss för feltryck och prisändringar.


 




ARN- Tvist enligt dessa villkor ska avgöra enligt svensk lag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens ARN-   rekommendationer.

Klicka här för att komma till konsumentverkets hemsida för konsumenträtt

Avtalsvillkor
Lagens innehåll

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om konsumentskydd vid
distansavtal om varor och icke finansiella tjänster (2 kap.),
distansavtal om finansiella tjänster och finansiella instrument
(3 kap.) och hemförsäljningsavtal (4 kap.). Lagen innehåller
också gemensamma bestämmelser för distansavtal och
hemförsäljningsavtal (1 och 5 kap.). Dessa gemensamma
bestämmelser gäller för alla distansavtal och
hemförsäljningsavtal som omfattas av lagen, om inte annat anges
i lagen.

Definitioner

2 § I lagen avses med

distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av
näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på
distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,

hemförsäljningsavtal: avtal som ingås vid ett hembesök eller
under en av näringsidkaren organiserad utflykt till en plats
utanför dennes fasta försäljningsställe,

hembesök: ett besök i konsumentens eller någon annan konsuments
bostad eller på någon annan plats där konsumenten inte endast
för stunden befinner sig,

konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för
ändamål som faller utanför näringsverksamhet,

näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för
ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Ett avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i
denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot
denne, om inte annat anges i lagen.

2 kap. Distansavtal om varor och icke finansiella tjänster

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för distansavtal varigenom en
näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller
utför tjänster åt en konsument.

Kapitlet gäller inte distansavtal som

1. avser uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på
mark eller i vatten,

2. ingås med hjälp av en varuautomat eller annan liknande
automat eller i en automatiserad affärslokal,

3. ingås med en operatör genom användning av en offentlig
telefonautomat, eller

4. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i
auktionen även på ett annat s&¨tt än genom att använda ett medel
för distanskommunikation.

För distansavtal om finansiella tjänster eller om överlåtelse
eller emission av finansiella instrument gäller 3 kap.

2 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 6–8 §§, om
ångerrätt i 9–16 §§, om lagval i 5 kap. 2 § och om risken för
vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte distansavtal om
sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i lagen (1997:218)
om konsumentskydd vid tidsdelat boende.

3 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om
ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal där näringsidkaren
på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod skall
tillhandahålla

1. inkvartering,

2. transport,

3. servering, catering eller någon annan liknande tj&¨nst, eller

4. kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande
fritidsaktivitet.

Bestämmelserna om informationsskyldighet i 7 § och om ångerrätt
i 9–16 §§ gäller inte heller distansavtal om försäljning av
livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande
förbrukning, om varorna skall levereras till en konsuments
bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem med
regelbunden utkörning.

4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte
distansavtal om

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens
samtycke under ångerfristen,

2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,

3. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat
datorprogram och förseglingen har brutits,

4. en tidning eller en tidskrift, eller

5. vadhållning eller andra lotteritjänster.

5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller
väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller
som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten
och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas
någon ångerrätt.

Information innan ett avtal ingås

6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall
näringsidkaren ge information om

1. sitt namn och sin adress,

2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,

3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och
avgifter,

4. leveranskostnader,

5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på
annat sätt,

6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,

7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation
används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,

8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och

9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande
leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs
fortlöpande.

Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt
som är anpassat till det medel för distanskommunikation som
används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet
av skydd för underåriga.

Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje
samtal ge konsumenten information om sin identitet och namnet
på den person som är i kontakt med konsumenten och dennes
relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också
informera om samtalets syfte.

Information när ett avtal har ingåtts

7 § När ett distansavtal har ingåtts skall näringsidkaren
snarast därefter ge konsumenten en bekr&¨ftelse med den
information som avses i 6 § första stycket 1–5. Gäller avtalet
en vara skall informationen ges senast vid leveransen, om inte
varan skall levereras till någon annan än konsumenten.
Informationen skall ges i en handling eller i någon annan
läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten.
Har näringsidkaren redan tidigare gett informationen i sådan
form, behöver den inte ges på nytt, om inte annat följer av
andra stycket.

Inom samma tid skall näringsidkaren alltid i en handling eller
i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten ge denne information om

1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress
till någon som ångerrätten kan utövas mot,

2. adressen, telefonnumret eller e-postadressen samt
gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan
framställa klagomål,

3. förekommande garantier och service, och

4. villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills
vidare eller för en längre tid än ett år.

Gäller avtalet en tjänst som fullgörs med hjälp av ett medel
för distanskommunikation, och utförs tjänsten vid ett enda
tillfälle och faktureras av distributören av
kommunikationsmedlet, behöver näringsidkaren bara ge
konsumenten tillgång till gatuadressen till det
verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål.

Påföljd vid utebliven information

8 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med 6 och
7 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 6 och 7 §§ skall därvid anses vara sådan
information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som
avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet
(ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett
meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 §
(ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända
meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en
vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en
tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt
7 § kommer konsumenten till handa.

11 § Om näringsidkaren i strid med 7 § andra stycket 1
underlåtit att i föreskriven form ge den information som nämns
där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då
ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första stycket.
Avser underlåtenheten någon annan information enligt 7 §,
förlorar konsumenten sin ångerrätt tre månader efter den dagen.

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten
lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Om konsumenten utövar sin ångerrätt vid distansavtal om en
tjänst och har tagit emot material, skall konsumenten hålla
detta tillgängligt på den plats där det har tagits emot, under
förutsättning att konsumenten inte åsamkas olägenheter av
betydelse eller kostnader. Materialet får även hållas
tillgängligt på någon annan plats som konsumenten anvisar, om
näringsidkaren utan olägenhet kan hämta det där. Om
näringsidkaren inte hämtar materialet inom tre månader från den
dag då ångerfristen började löpa, tillfaller egendomen
konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal
om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet
frånträtts.

Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en
ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig
ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända
tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om
denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

15 § Vid telefonförsäljning skall tiden enligt 14 § första
stycket för näringsidkarens återbetalningsskyldighet alltid
räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens
meddelande om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall i
dessa fall även betala skälig ersättning till konsumenten för
dennes kostnader att sända tillbaka varan.

Vid telefonförsäljning har konsumenten rätt att behålla varan,
eller i förekommande fall materialet, till dess att
näringsidkaren fullgör hela sin betalningsskyldighet. Om
näringsidkaren inte fullgör betalningsskyldigheten inom tre
månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller
varan eller materialet konsumenten utan att näringsidkaren har
rätt till ersättning.

Kreditavtal

16 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och med anledning av
distansavtalet har fått kredit av näringsidkaren eller av någon
annan på grund av en överenskommelse mellan denne och
näringsidkaren, skall kreditavtalet upphöra att gälla utan att
konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

Fullgörelse

17 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig
tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har
avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30
dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om n&¨ringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och
detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida, har konsumenten r&¨tt att häva
distansavtalet. Näringsidkaren skall informera konsumenten om
detta. Häver konsumenten avtalet, skall näringsidkaren betala
tillbaka vad konsumenten har betalat. Detta skall ske snarast
och senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog
emot konsumentens meddelande om att avtalet hävts.

Vid distansavtal om ett kulturevenemang, ett idrottsevenemang
eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus kan konsumenten
och näringsidkaren skriftligen avtala att näringsidkarens
återbetalningsskyldighet enligt andra stycket inte skall gälla,
om fritidsaktiviteten måste ställas in på grund av vädret och
inte kan flyttas till ett annat tillfälle.

3 kap. Distansavtal om finansiella tjänster och finansiella
instrument

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för distansavtal mellan en
näringsidkare och en konsument om kredit, försäkring, betalning
eller andra finansiella tjänster eller om överlåtelse eller
emission av finansiella instrument.

Bestämmelserna gäller inte för de enskilda tjänster eller
överlåtelser som utförs inom ramen för ett avtal om fortlöpande
tjänster eller återkommande överlåtelser.

Om parterna inom ett år ingår ett nytt distansavtal om samma
slag av finansiella tjänster eller finansiella instrument,
behöver näringsidkaren inte på nytt lämna information enligt 3
och 4 §§.

Med finansiella instrument avses detsamma som i lagen
(1991:980) om handel med finansiella instrument. Det som sägs i
detta kapitel om finansiella instrument gäller också andra
finansiella produkter.

2 § Bestämmelserna om ångerrätt i 7–12 §§ gäller inte
distansavtal om

1. finansiell tjänst eller överlåtelse av finansiellt
instrument och priset beror på sådana svängningar på
finansmarknaden som n&¨ringsidkaren inte kan påverka och som kan
inträffa under ångerfristen,

2. deltagande i emission eller annan likartad aktivitet och
priset för den rättighet som aktiviteten avser efter
teckningstidens utgång kommer att bero på sådana svängningar på
finansmarknaden som sägs i punkten 1,

3. kredit som är förenad med panträtt i fast egendom, tomträtt
eller bostadsrätt eller som är förenad med motsvarande rätt i
byggnad som inte hör till fastighet, eller

4. försäkring med en avtalad giltighetstid om en månad eller
mindre.

Bestämmelserna om ångerrätt gäller inte heller om båda parter
på konsumentens begäran har fullgjort sina förpliktelser enligt
distansavtalet.

Information innan ett avtal ingås

3 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall
näringsidkaren ge information om

1. sitt namn och organisationsnummer, sin adress, sitt
telefonnummer eller sin e-postadress och sin huvudsakliga
verksamhet samt motsvarande uppgifter beträffande en mellanman
som näringsidkaren anlitar, inklusive uppgift om dennes
relation till näringsidkaren,

2. ansvarig tillsynsmyndighet, om verksamheten kräver
tillstånd,

3. den finansiella tjänstens eller det finansiella
instrumentets huvudsakliga egenskaper,

4. den finansiella tjänstens eller det finansiella
instrumentets pris, inbegripet arvoden, skatter och avgifter,

5. att det med avtalet kan följa skatter, avgifter eller
kostnader som varken betalas genom näringsidkaren eller påförs
av denne,

6. de särskilda risker som följer med det finansiella
instrument som avtalet avser, inklusive uppgift om att den
tidigare värdeutvecklingen och avkastningen inte ger någon
säker vägledning i fråga om den framtida utvecklingen och
avkastningen,

7. sättet för betalning och för fullgörande,

8. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag, inklusive
uppgift om vad konsumenten enligt 11 § kan komma att få betala
vid utövande av ångerrätten,

9. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation
används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,

10. den tid under vilken erbjudandet gäller,

11. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser en fortlöpande
eller periodiskt återkommande finansiell tjänst,

12. vad som gäller om uppsägning av avtalet i förtid eller
ensidigt,

13. vilket lands lag om marknadsföring som har följts,

14. avtalsvillkor om vilket lands lag som skall tillämpas på
avtalet och om vilken domstol som är behörig,

15. på vilket språk avtalsvillkoren och informationen
tillhandahålls och på vilket språk näringsidkaren åtar sig att
kommunicera under avtalstiden,

16. hur klagomål i fråga om avtalet behandlas och vilka
möjligheter som finns att få en tvist med näringsidkaren prövad
utanför domstol, och

17. vilka garantifonder eller liknande ersättningssystem som
finns.

Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt
som är anpassat till det medel för distanskommunikation som
används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet
av skydd för underåriga.

I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren
också tillhandahålla samtliga avtalsvillkor.

Informationen och avtalsvillkoren skall ges i en handling eller
i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten. Om avtalet skall ingås genom ett medel för
distanskommunikation som inte tillåter att informationen och
avtalsvillkoren ges i sådan form före avtalsslutet, skall
näringsidkaren ge konsumenten informationen i denna form
snarast efter det att avtalet har ingåtts.

Särskilda informationskrav vid telefonförsäljning

4 § Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av
varje samtal ge konsumenten information om sin identitet och
namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och
dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då
också informera om samtalets syfte. Om konsumenten uttryckligen
samtycker till det, behöver näringsidkaren inte ge all den
information som anges i 3 § första stycket utan endast
information enligt 3 § första stycket 3–6, 8 och 15.
Näringsidkaren skall dock upplysa konsumenten om att
ytterligare information finns tillgänglig på begäran samt ange
vad denna information avser. Det som sägs i 3 § andra stycket
gäller också vid telefonförsäljning.

Snarast efter det att avtalet har ingåtts skall näringsidkaren
ge konsumenten all den information som avses i 3 § första
stycket och samtliga avtalsvillkor i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för
konsumenten.

Tillhandahållande av avtalsvillkoren under avtalstiden, m.m.

5 § Konsumenten har rätt att när som helst under avtalstiden på
begäran få del av avtalsvillkoren i en handling.

Konsumenten har rätt att under avtalstiden ändra det medel för
distanskommunikation som används, om inte detta är oförenligt
med avtalet eller den finansiella tjänstens beskaffenhet.

Påföljd vid utebliven information

6 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med
3–5 §§, skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 3–5 §§ skall därvid anses vara sådan
information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som
avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

7 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet
(ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett
meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 8 §
(ångerfrist). Vid distansavtal om livförsäkring eller privat
individuellt pensionssparande är ångerfristen dock 30 dagar.

8 § Ångerfristen börjar löpa den dag då distansavtalet ingås.
Vid distansavtal om livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa
den dag då konsumenten får kännedom om att försäkringsavtalet
kommit till stånd.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information och
avtalsvillkor enligt 3 § fjärde stycket eller 4 § andra stycket
kommer konsumenten till handa.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka de belopp och
sända tillbaka det material som konsumenten har erhållit från
näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då konsumenten
lämnade eller sände sitt meddelande om att avtalet frånträds.

10 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren, med avräkning för
vad näringsidkaren får kräva enligt 11 §. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande
om att avtalet frånträds.

11 § Näringsidkaren får kräva att konsumenten betalar för den
del av en finansiell tjänst som har tillhandahållits enligt
distansavtalet. Näringsidkaren har också rätt till ersättning
f&¨r skäliga kostnader för tjänsten för tiden före det att
näringsidkaren tar emot konsumentens meddelande om att avtalet
frånträds men inte för tiden därefter.

Näringsidkaren får inte kräva betalning enligt första stycket,
om näringsidkaren

1. har underlåtit att lämna information enligt 3 § första
stycket 8 om vad konsumenten kan komma att få betala vid
utövande av ångerrätten, eller

2. utan begäran från konsumenten har påbörjat fullgörandet av
avtalet innan ångerfristen har löpt ut.

Anknytande avtal
br¨ 1. finansiell tj¨
12 § Om ¨ Avtalsvillkor som avviker fr¨ information som avses i 6 br¨¨konsumenten utövar sin ångerrätt och det med anledning
av di nbsp;¨¨ Sstansavtalet har ingåtts ett anknytande avtal om tjänster
som tillhandahålls av näringsidkaren eller av någon annan på
grund av en överenskommelse mellan denne och näringsidkaren,
skall det anknytande avtalet upphöra att gälla utan att
konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

4 kap. Hemförsäljningsavtal

Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för hemförsäljningsavtal varigenom en
näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller
utför tjänster åt en konsument.

Kapitlet gäller inte om

1. det pris som konsumenten sammanlagt skall betala understiger
300 kronor,

2. avtalet gäller finansiella instrument som avses i lagen
(1991:980) om handel med finansiella instrument,

3. avtalet gäller uppförande av byggnad eller en annan fast
anläggning på mark eller i vatten, eller

4. avtalet ingås vid ett hembesök som äger rum på konsumentens
initiativ och uttryckliga begäran och gäller en vara eller en
tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har ett
direkt samband med den varan eller tjänsten.

2 § Bestämmelserna om informationsskyldighet i 3 och 4 §§, om
ångerrätt i 5–10 §§, om lagval i 5 kap. 2 § och om risken för
vissa meddelanden i 5 kap. 3 § gäller inte hemförsäljningsavtal
om sådan upplåtelse eller överlåtelse som avses i lagen
(1997:218) om konsumentskydd vid tidsdelat boende.

Bestämmelserna om informationsskyldighet i 3 och 4 §§ och om
ångerrätt i 5–10 §§ gäller inte heller hemförsäljningsavtal om
försäljning av livsmedel eller andra varor för ett hushålls
löpande förbrukning, om varorna skall levereras till en
konsuments bostad eller arbetsplats i ett distributionssystem
med regelbunden utkörning.

Information när ett avtal ingås

3 § När ett hemförsäljningsavtal ingås skall n&¨ringsidkaren
samtidigt lämna konsumenten en handling där denne informeras om
sin ångerrätt enligt denna lag samt om namn och adress till
någon som ångerrätten kan utövas mot. Detsamma gäller när
konsumenten lämnar ett anbud som näringsidkaren inte genast tar
ställning till. Konsumenten skall skriva under ett exemplar av
handlingen som bekräftelse på att han eller hon har tagit emot
den. Den informationshandling som lämnas till konsumenten skall
vara åtföljd av en blankett som kan användas för att utöva
ångerrätten.

Den handling och den blankett som avses i första stycket skall
överensstämma med formulär som fastställs av regeringen eller
den myndighet som regeringen bestämmer.

Påföljd vid utebliven information

4 § Om näringsidkaren inte ger information i enlighet med 3 §,
skall marknadsföringslagen (1995:450) tillämpas.

Information enligt 3 § skall d&¨rvid anses vara sådan
information av särskild betydelse från konsumentsynpunkt som
avses i 4 § andra stycket marknadsföringslagen.

Konsumentens ångerrätt

5 § Konsumenten har rätt att fr&˚nträda hemförsäljningsavtalet
(ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett
meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 6 §
(ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända
meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 6 §.
Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring är ångerfristen dock
30 dagar.

6 § Vid hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av
varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid hemförsäljningsavtal
om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring börjar ångerfristen
dock löpa den dag då konsumenten får kännedom om att
försäkringsavtalet kommit till stånd.

Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då handlingar enligt
3 § kommer konsumenten till handa.

Avser avtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt
ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars
skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och
näringsidkaren skriftligen avtala att ångerfristen skall börja
löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten
har tagit emot varan eller en väsentlig del av den.

7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten.

Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt

8 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten
lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

Om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av
den vid hembesöket eller under utflykten, skall konsumenten
hålla varan tillgänglig på den plats där den har tagits emot.
Varan får även hållas tillgänglig på någon annan plats som
konsumenten anvisar, om näringsidkaren utan olägenhet kan hämta
den där. Det sagda gäller också material som konsumenten har
tagit emot vid ett hemförsäljningsavtal om en tjänst, förutsatt
att konsumenten inte åsamkas olägenheter av betydelse eller
kostnader. Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet
inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa,
tillfaller egendomen konsumenten utan att näringsidkaren har
rätt till ersättning.

9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas
från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande
om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall även betala
skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att
sända tillbaka varan.

Konsumenten har rätt att behålla varan, eller i förekommande
fall materialet, till dess att näringsidkaren fullgör hela sin
betalningsskyldighet. Om näringsidkaren inte fullgör
betalningsskyldigheten inom tre månader från den dag då
ångerfristen började löpa, tillfaller varan eller materialet
konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning.

Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en
ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig
ers&¨ttning till konsumenten för dennes kostnader att sända
tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om
denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

Kreditavtal

10 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt och med anledning av
hemförsäljningsavtalet har fått kredit av näringsidkaren eller
av någon annan på grund av en överenskommelse mellan denne och
näringsidkaren, skall kreditavtalet upphöra att gälla utan att
konsumenten får åläggas någon påföljd för detta.

Fullgörelse

11 § Näringsidkaren skall fullgöra sin prestation inom skälig
tid. Om konsumenten och näringsidkaren inte skriftligen har
avtalat annat, skall prestationen fullgöras senast inom 30
dagar från den dag då konsumenten gjorde sin beställning.

Om näringsidkaren inte kan fullgöra sin prestation i tid och
detta inte beror på konsumenten eller något förhållande på hans
eller hennes sida, har konsumenten rätt att häva
hemförsäljningsavtalet. Näringsidkaren skall informera
konsumenten om detta. Häver konsumenten avtalet, skall
näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat.
Detta skall ske snarast och senast inom 30 dagar från den dag
då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att
avtalet hävts.

Vid hemförsäljningsavtal om ett kulturevenemang, ett
idrottsevenemang eller någon liknande fritidsaktivitet utomhus
kan konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att
näringsidkarens återbetalningsskyldighet enligt andra stycket
inte skall gälla, om fritidsaktiviteten måste ställas in på
grund av vädret och inte kan flyttas till ett annat tillfälle.

5 kap. Gemensamma bestämmelser

Behörighet för näringsidkarens ombud

1 § Anlitar näringsidkaren ett ombud, skall denne alltid anses
behörig att handla på näringsidkarens vägnar när det gäller att
ingå distansavtal eller hemförsäljningsavtal, att utfästa
förmåner som är avsedda att ingå i ett sådant avtal samt att ta
emot betalning för näringsidkarens räkning. Näringsidkaren kan
inte till nackdel för konsumenten inskränka denna behörighet.

Lagval

2 § Ett avtalsvillkor som anger att lagen i ett land utanför
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet skall tillämpas på
avtalet gäller inte i fråga om regler om distansavtal eller
hemförsäljningsavtal, om den lag som gäller med bortseende från
villkoret är lagen i ett land inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet och den lagen ger konsumenten ett b&¨ttre
skydd.

Risken för vissa meddelanden

3 § Har konsumenten i rätt tid och på ett ändamålsenligt sätt
lämnat eller sänt ett meddelande om att han eller hon utövar
ångerrätten, får meddelandet åberopas även om det försenas,
förvanskas eller inte kommer fram. Detsamma gäller för ett
meddelande om att avtalet hävs på grund av att näringsidkaren
inte fullgjort sin prestation i tid.





Lagen om Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, måste vi informera Dig att Vår webbshop använder så kallade cookies. Vad är en cookie? En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator.
Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en anv&¨ndares surfande. Det finns två typer av cookies.
Den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel vid funktioner som talar om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen. Den andra typen av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar på en sida, lagras den här cookien temporärt i din dators minne exempelvis för att hålla reda på vilket språk du har valt.
Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Vad använder vi cookies till? Vi använder oss av cookies endast för att samla den information som krävs för att webbshopen ska fungera rent tekniskt. Cookien innehåller alltså ingen personlig information utan den fungerar endast som en teknisk hjälpreda under tiden du är besökare på webbshopen.
Du kan dock själv välja att fylla i egna uppgifter såsom namn och adress med mera när du fullföljer en beställning hos oss. Detta innebär att du slipper fylla i samma uppgifter nästa gång du kommer för att handla hos oss. Hur du undviker cookien Du väljer själv om du vill lagra dina uppgifter för att underlätta in framtida shopping i vår webbshop. Vill du undvika att de tillfälliga cookies (vilka inte innehåller någon personlig information) lagras ska du lämna webbshopen. Du kan även välja att ställa in din webbläsare så att den tar bort möjligheten att lagra tillfälliga cookies.
Vad säger lagen? Webbplatser som använder cookies måste informera om följande:
• att webbplatsen innehåller cookies,
• vad dessa cookies används till och
• hur cookies kan undvikas. 6 kap. 18 § lagen om elektronisk kommunikation, se första meningen Elektroniska kommunikationsnät får användas för att lagra eller få tillgång till information som är lagrad i abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren av den personuppgiftsansvarige får information om ändamålet med behandlingen och ges tillfälle att hindra sådan behandling. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att utföra eller underlätta att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har Vad är syftet med bestämmelsen om cookies? Bestämmelsen i lagen syftar till att skydda användarens integritet. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookies kan d&¨rför även användas för att sammanställa och analysera den information som en användare lämnar efter sig när han eller hon surfar på nätet. Informationen om cookies bygger på information från PTS (Post & Telestyrelsen) För mer information besök à www.pts.se
Leverans och betalning

 

 

Produkter

Handla

Information